Maak-industrie
Begrijp de klantervaring, outside-in
Het gebruik van nieuwe technologieën en concepten zoals Lean heeft productieorganisaties zeker voordelen opgeleverd. Maar het bekijken van een product vanuit het perspectief van de klant gaat verder dan functies en kenmerken. In producten zoals auto’s, verwarmingssystemen en systeemcontrollers, liggen de meeste nieuwe innovaties op het gebied van service en klantbeleving.
De verschuiving draait niet om het toevoegen van diensten als extraatje. Klanten gaan van het gebruiken van het product naar het consumeren van het product en de service. Om dit goed te krijgen, moeten fabrikanten de klantbeleving van hun producten begrijpen vanuit het perspectief van de klant. De serviceverwachtingen van eindklanten creëren uitdagingen en kansen bij het herdefiniëren van B2B-relaties.
Circulariteit
Zowel de druk van consumenten als regelgeving dwingt fabrikanten om na te denken over hoe hun product circulair kan worden. Het lineaire productiemodel en de lineaire relatie met de klant moeten worden getransformeerd. Design kan helpen bij het creëren van deze nieuwe modellen van interactie, zowel wat betreft de servicepropositie richting klanten als de verschuiving naar circulaire bedrijfsvoering binnen het ecosysteem.
As a researcher for Livework Insight, I fuse theory and practice. I combine research about people and organisations with practical experience from design projects.